- La PNL presentada pels socialistes valencians en el Congrés reclama que el Govern acorde amb el Consell les prioritats per a realitzar les consignacions pressupostàries
- La proposta recorda que la transferència de competències de rodalia a la Generalitat “és un dret contemplat en l’Estatut” i que si es fa “ha de ser acordat entre el Govern d’Espanya i el Consell”
València, 16/12/2018.- El Grup PSPV-PSOE en el Congrés ha presentat una Proposició No de Llei en la qual sol·licita al Govern d’Espanya que realitze les inversions adequades en la Comunitat Valenciana per a acomplir al Pla de Rodalia 2017-2025. Segons ha indicat la diputada socialista Alicia Piquer, “el PP va presentar aquest pla prometent una pluja de milions que es va quedar en res quan van haver de posar els diners en els Pressupostos Generals de l’Estat”. La proposta del PSPV-PSOE marca al seu torn que aquestes inversions es facen acordant amb la Generalitat Valenciana les prioritats en la realització de les inversions en el marc de la Comissió de Seguiment del Pla”.
Piquer ha recordat que aquest pla presentat per l’anterior ministre de Foment, Iñigo de la Serna, contemplava fins a 2025 una inversió de 1.400 milions entre Adif i RENFE i, no obstant això, en els Pressupostos Generals de l’Estat de 2018 només van arribar a les infraestructures valencianes 52 milions, “molt lluny de la mitjana resultant de l’aplicació del pla 2017-2025 que rondaria una inversió del voltant de 160 milions d’euros”. “És urgent destinar les consignacions necessàries perquè la millora dels trens valencians siga una realitat i no una promesa de paper mullat”, ha assenyalat.
Per a la parlamentària del Grup Socialista, la importància d’aquestes inversions resideix que el transport de rodalia “són infraestructures que eliminen desigualtats, possibiliten l’accés a la formació a aquelles famílies que no tenen la possibilitat d’assumir el pagament d’un allotjament per als seus fills i filles, faciliten la mobilitat laboral, contribueixen a reduir el col·lapse en matèria de mobilitat urbana així com a reduir considerablement la contaminació mediambiental”.
Piquer ha assegurat que la possible transferència a la Generalitat Valenciana de les competències de rodalia, “és un dret que està contemplat en l’Estatut d’Autonomia com existeix en altres comunitats autònomes”. És per això que la moció dels socialistes valencians assenyala que en cas de donar-se aquesta transferència “hauria de ser acordat entre el Govern i la Generalitat Valenciana, després de l’estudi de l’oportunitat i viabilitat d’aquesta transferència, i desenvolupar-se en el marc de la Comissió Mixta de Transferències entre totes dues administracions incloent l’elaboració d’un informeen el qual s’explicite el cost d’assumir aquestes competències i les inversions pendents a executar per cada administració”.
La PNL també reclama que es realitze “un seguiment continu de la qualitat en la prestació dels serveis ferroviaris de rodalia en la Comunitat Valenciana, informant la Generalitat Valenciana i acordant, si escau, possibles millores davant incidències puntuals o estructurals”. “A més, de forma immediata, el Govern i la Generalitat Valenciana impulsaran els mitjans de comunicació existents a fi de garantir la millor configuració de serveis de Rodalia”, com és la creació d’una Comissió de Seguiment del Pla en la qual participa la Generalitat Valenciana.
Finalment, la proposició presentada pels socialistes valencians en el Congrés sol·licita “mantenir les mesures per a compensar als viatgers per les molèsties ocasionades per les obres que està realitzant l‘Administrador d’Infraestructures Ferroviàries entre València i Castelló”, inclòs el Compromís Voluntari de Puntualitat Exclusiu per als clients de les línies C5 i C6 de Rodalia de València, pel qual es facilita un nou bitllet a aquells viatgers que han sofert un retard superior a 30 minuts.