Política de cookies
Aquest lloc web fa servir cookies per que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les esmentades cookies i l'acceptació de la nostra política de cookies, punxe l'enllaç per a més informació.

X

El PSPV-PSOE presenta mocions en tots els ajuntaments per a defensar el valencià i exigir al Consell la “retirada immediata de la consulta sobre la llengua base”

You are currently viewing El PSPV-PSOE presenta mocions en tots els ajuntaments per a defensar el valencià i exigir al Consell la “retirada immediata de la consulta sobre la llengua base”
  • El secretari d’Educació del PSPV-PSOE, Miguel Soler, lamenta que la “llei de llibertat educativa” impulsada per PP i Vox “trenca amb el consens existent, imposa un model basat en la segregació i força una consulta sense garanties democràtiques ni suport de la comunitat educativa”
  • Soler assenyala que aquesta consulta és “una mesura imposada amb l’únic propòsit d’arraconar el valencià”: “Condemnarà als alumnes de zones de predomini castellà a no aprendre valencià en condicions adequades dificultant el seu accés a oportunitats laborals”
  • En la moció dels socialistes valencians també s’exigeix a la Generalitat “que prioritze els problemes reals del sistema educatiu, destinant recursos a l’increment i estabilitat del professorat, a la millora d’infraestructures i a la reducció de ràtios”

 

València, 18 de febrer de 2025.– El PSPV-PSOE ha presentat mocions en tots els ajuntaments per a defensar el valencià i exigir al Consell la “retirada immediata de la consulta sobre la llengua base”, una consulta que per al secretari d’Educació del PSPV-PSOE, Miguel Soler, “posa en perill la cohesió educativa i lingüística de la Comunitat Valenciana” i introdueix “un criteri partidista i emocional en l’elecció de la llengua, menyspreant els criteris pedagògics i el paper dels consells escolars”.

En eixe sentit, Soler ha explicat com, des de la recuperació d’autogovern, “la Comunitat Valenciana “ha construït la seua política lingüística sobre la base del consens i l’equilibri” i ha posat com a exemple la llei d’Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV), una norma que “va aconseguir unanimitat en Les Corts Valencianes garantint el dret de tota la ciutadania a conéixer i utilitzar dues llengües oficials” i que va permetre “que el valencià en una situació de minorització tinguera un marc legal que protegira la seua recuperació sense perjudicar el dret de la ciutadania a aprendre també en castellà”.

“En 2018 amb l’aprovació de la Llei de Plurilingüisme es va fer un pas més en la consolidació d’un model educatiu integrador i equitatiu”, ha destacat Miguel Soler que ha assenyalat que aquesta norma “havia aconseguit generar estabilitat en els centres educatius, respectant la diversitat sociolingüística sense trencar la unitat dels centres, planificar els recursos de manera estable i evitar la instrumentalització política de la llengua en l’educació”.

Així, Miguel Soler ha lamentat que “tot aquest equilibri” ha sigut trencat de manera abrupta amb l’aprovació de la “llei de llibertat educativa” impulsada per PP i Vox. “Trenca amb el consens existent, imposa un model basat en la segregació i força una consulta sense garanties democràtiques ni suport de la comunitat educativa”. Per això, Soler ha indicat que aquesta consulta és “una mesura imposada sense consens, sense criteris pedagògics i sense suport normatiu sòlid i amb l’únic propòsit d’arraconar el valencià”.

“Aquesta consulta té greus mancances com la falta de garanties democràtiques, o l’eliminació del paper dels consells escolars i a més fomenta la segregació lingüística, provoca un caos organitzatiu en els centres i distorsió la realitat sociolingüística”, ha assegurat Soler que ha explicat que aquesta consulta tindrà conseqüències molt negatives ja que “condemnarà als alumnes de zones de predomini castellà a no aprendre valencià en condicions adequades dificultant el seu accés a oportunitats laborals i que relega l’ensenyament en valencià a un paper marginal”.

En la moció que presenten els socialistes valencians també es reclama “el restabliment del paper dels consells escolars com a òrgans competents per a definir els projectes lingüístics dels centres”, es denuncia “la falta de garanties democràtiques en el procés de consulta” i s’exigeix a la Generalitat “que prioritze els problemes reals del sistema educatiu, destinant recursos a l’increment i estabilitat del professorat, a la millora d’infraestructures i a la reducció de ràtios”.